Psykologien bak salg og rabatter

Alle har minst én gang opplevd at vi har gått inn i en butikk uten intensjon om å kjøpe noe, men ender opp med en håndfull "kupp". Dette skyldes en hel psykologi som brukes bak salg og rabatter som kløktig fester seg i hjernen vår og får oss til å føle at vi har vunnet noe spesielt. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvorfor disse tilbudene er så uimotståelige og hvordan de er utformet for å øke entusiasmen din og få deg til å foreta et kjøp.

Forstå den emosjonelle rusen av å gjøre et kupp

Det første vi må snakke om er hvordan salg påvirker følelsene våre. Å gjøre et kupp føles ofte som en seier; det er en ekte rus, en genuin høy følelse som kommer fra det å spare penger. Merkevarer utnytter denne gode følelsen for å øke sannsynligheten for at du vil kjøpe noe. Har du lagt merke til hvordan salg ofte kommer på slutten av en sesong eller under spesielle høytider som Valentine’s Day og julen? Det er forhandlere som bruker timing for å maksimere den emosjonelle løftet.

Hvordan hjernen din ser priser

Vår hjerne ser ikke alltid bare tall når vi ser på en pris, den ser potensiell verdi og sammenligner den med oppfattede tap. Her kommer prisoppfatningsstrategier inn i bildet. Forhandlere kan liste den opprinnelige prisen på varen ved siden av en rabattert pris slik at du tydelig kan se hvor mye du vil spare, og hva du har å tjene på dette kuppet. Dette spiller ofte inn på vår FOMO (frykt for å gå glipp av noe) og napper i oss for å kjøpe produktet mens tilbudet varer.

Fristelsen ved tidsbegrensede tilbud

Noe annet som utløser vår FOMO er uttrykk som “Handle raskt før det er for sent!”. Dette er det perfekte eksempelet på å bruke knapphet for å øke salget. På en eller annen måte liker hjernen vår å se ting som mer attraktive når det er begrenset tilgang på dem eller når de kun er tilgjengelige i en begrenset periode. Det handler ikke bare om å få en god avtale økonomisk – det handler også om å sikre din “trofé” før andre tar den fra hyllen.

kilde: Unsplash – prislapp

Ikke bare om å tømme lageret

La meg presisere at ingen av dette bare er en måte for butikker å tømme gammelt lager på! Effektiviteten av hver rabattstrategi varierer, men målet er å øke kundetrafikken og dermed også salgsvolumet. Forhandlere kan samle verdifull informasjon om kundeatferd når de tilbyr rabatter, slik at de kan finjustere taktikkene sine og planlegge fremtidige kampanjer som vil være enda mer fristende for deg.

Hvordan handle smart

Nå som du er klar over disse triksene, hvordan kan du handle smartere? Bevissthet er alltid det første steget, da du vil kunne gjenkjenne disse psykologiske utløserne og ta et øyeblikk til å vurdere om du faktisk trenger produktet eller ikke. På denne måten kan du ta mer rasjonelle beslutninger, og sikre at du kun benytter deg av rabatter som virkelig er en god avtale for deg.

Navigere i salg på en smartere måte

Til slutt kan rabatter være – og ofte er – gode for lommeboken din, spesielt når du kan navigere i salg på en klokere måte, og snappe opp ikke bare det som virker som et kupp, men det som virkelig tilfører verdi til livet ditt. Lykke til med smart shopping og sparing!

Tim Vrij